هرگاه کسی را دیدید که به وی زهد در دنیا و کم گویی عطا شده، بدو نزدیک شوید که القای حکمت می کند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

کوهنوردی
خانه | ارتباط مدیریت |بازدید امروز:5بازدید دیروز:8تعداد کل بازدید:24589

گروه اتک :: 88/1/24::  10:30 عصر

صعود قلّه شیرباد

قلّه شیرباد در قسمت شرق رشته

کوه بینالود در خراسان رضوی

قراردارد . ارتفاع این قله 3320

متر می باشد که با این احتساب

بلندترین قله خراسان رضوی می باشد . اما در واقع طبق اسناد رسمی بینالود بلندترین ، قله خراسان رضوی می باشد .

روز اول : شنبه 24/12/87

ساعت 3:20 بعدازظهر به طرف نیشابور حرکت کردیم فاصله شهرستان درگز تا نیشابور از جاده سرولایت 260 کیلومتر می باشد راس ساعت 9 در خانه معلم در جوار خیام مستقر شدیم و با هماهنگی با راهنمایی گروه مهتاب نیشابور ( آقای فتح آبادی ) ساعت 4:30 صبح روز بعد به طرف روستای بوژان در مسیر قله شیرباد حرکت کنیم .

روز دوم یکشنبه 25/12/87 : راس ساعت 5 صبح با یک دستگاه مینی بوس به طرف روستای بوژان حرکت کردیم . روستای بوژان در موقعیت N6772492E4013087 با ارتفاع 1629 متر در دامنه رشته کوه بینالود قرار دارد این روستای بسیار زیبا دارای رودخانه ای به همین نام است که از کاسه بوژان سرچشمه می گیرد .

بعد از رسیدن به روستا در مسیر رودخانه راس ساعت 5:30 همراه با گروه مهتاب نیشابور صعود خود را شروع می کنیم بعد از طی حدود 40 دقیقه راهپیمایی به چشمه کلاغان می رسیم برای کل مسیر صعود و فرود آب بر می داریم . چون از این نقطه به بعد در مسیر آب وجود ندارد موقعیت چشمه کلاغان E 4014618   N679035 می باشد .

در این محل سمت راست رودخانه یعنی دره شکراب را در پیش گرفته و بعد از طی مسیری کوتاه به چشمه شکراب آخرین چشمه این مسیر رسیدیم . موقعیت چشمه 4014793    N679445 می باشد .

در ضمن  سمت چپ دره شکراب

دره سفید روی قرار دارد که مسیر

رودخانه ی بوژان می باشد .

در این جا باید از ابتدای یال شکراب

به طرف بالا صعود می کردیم موقعیت آن محل 4014751 679671 می باشد مسیر صعود به صورت مارپیچ در امتداد یال به خط الراس منتهی می شود .

بعد از طی مسیرو رسیدن به خط الراس قله شیرباد ،  در سمت چپ یال بالای کاسه بوژان مشخص است .

هم نوردان این صعود پیمان احمدی و علی نیکبخت

از این نقطه به بعد حرکت به کندی صورت می گیرد شیب بالای مسیر همچنین ضخامت برف باعث کندی حرکت می شود . بعد از رسیدن به بالای خط الراس مسیر به سمت چپ عوض می شود و در امتداد خط الرس جلو  می رویم و راس ساعت 12 از ایستادن بر روی  بر قله 3361 متری شیرباد احساس لذت می کنیم  بلافاصله مسیر برگشت را در پیش می گیریم و از مسیری دیگر بنام یال خانه سنگی پایین آمدیم بعد از خوردن نهار در خانه سنگی از پشت آبشار بوژان در پیش می گیریم و حدود ساعت 7 بعدازظهر به محل قرار مینی بوس در ابتدای مسیر روستای بوژان می رسیم .